Да наречеш Гондар „африканския Камелот“ определено е израз на творческо безсилие – едва ли има по-изтъркано клише в описанията на етиопските забележителности. Проблемът с клишетата е, че те в най-голяма степен отразяват действителността. Гондар наистина е необикновено за Африка място, донякъде дори необяснимо и неуместно в контекста на останалите африкански клишета. Наистина, да попаднеш на комплекс средновековни каменни замъци с подчертано европейско излъчване насред африканската панорама е твърде неочаквано изживяване.
Ние се носим към Гондар все още заредени с впечатления и изтощени от посещението на Националния парк Симиен с неговите пропасти, урви и стада маймуни джелада. Вероятно това е причината да продремем профучаването през Уолека – последното селище, в което все още живеят потомци на фалашите, етиопските евреи. За тях знаем, че външно не се различават особено от останалите етиопци – също толкова високи, стройни, с изтънчени черти и тъмна кожа са. Единствената отлика е, че изповядват не православие, а юдаизъм. Запазили са тази своя отлика през вековете и винаги са се чувствали по-свързани с Израел, отколкото с Етиопия. Когато след Втората световна война се конституира държавата Израел, фалашите търсят в нея спасение от етническите и религиозни притеснения, на които са подложени. Израелската държава дори организира изселването им със специално изпратени самолети, но някак си грижата й свършва дотам. Пристигналите в Израел фалаши се оказват втора ръка хора заради тъмния цвят на кожата си и скоро общността им се разпръсква и бива претопена в преобладаващото множество. Малкото останали в Етиопия фалаши живеят основно в района на Уолека, но и те бързо губят спецификата си и са почти неотличими от околните етиопци.
Пристигането ни в Гондар е ознаменувано с епично търсене на приличен и същевременно на приемлива цена хотел. Нещастният ни шофьор Зазу тропа от врата на врата, непрекъснато върти телефони, но навсякъде удря на камък – или цените са високи, или мястото е съвсем мизерно, или няма свободни легла… Накрая успява да ни убеди да приемем офертата на хотел в центъра на Гондар, който в момента няма вода, но „очакват да дойде всеки момент“. Все още сме под въздействието на инерцията на организираното пътуване и лековерно се съгласяваме. Моментът, когато водата идва, така и не настъпва, докато сме там. Но за Етиопия това не е изключение, както ще имаме възможност да се убедим многократно след това. За сметка на това имаме възможност да се насладим на разпределението на ролите по пол, когато си поискваме чисти чаршафи и поне кофа вода в стаята. Младежът, който отговаря за етажа, усърдно придружава момичето, изгърбено под тежестта на всички такъми, които довлича в стаята ни – и в трите й курса от първия до третия етаж – но така и не посяга да й помогне с тежестите. За сметка на това успява да събори на земята компютъра ми и с извинителни вопли да се измете безследно, докато аз установявам сериозността на щетите.
Зазу се опитва да ни приобщи и към изкушенията на местния пазар на услуги за имущни посетители – води ни в реномираното заведение „При четирите сестри“. Принципът е да се плати вход от около 16 лв. на човек и да се яде на корем от предоставените ястия, които са красиво сервирани на дълги маси. Цената обаче е подчертано висока за етиопския стандарт, а и часът е твърде ранен и все още ястията не са сервирани, така че се задоволяваме само с разглеждане на двора с екзотични цветя и птици и молим Зазу да ни насочи към по-народен тип заведение.
Един от групата все пак остава да се възползва от предоставените луксове, а останалите сме стоварени от отчаяния Зазу в най-народната кръчма недалеч от централния площад. Там имаме възможност да се запознаем с уникалните способности на местните месари да кълцат месото едновременно с два ножа, стиснати във всяка от ръцете им, които са разположени под прав ъгъл и се редуват с невероятна скорост, докато превърнат мръвката почти в кайма.
После ти я поднасят – по-ситно или по-едро накълцана, сурова или минала през огъня, както предпочиташ.
С бира, разбира се. Проблемът идва, когато бирата реши да излезе – тогава потъваш в най-страшните, тъмни и смрадливи лабиринти, за да се озовеш пред миризлива дупка в пода. Но нямаш кой знае какъв избор и оцеляваш. Етиопският стандарт за тоалетна достига най-големите си висоти с осигуряването на кофа вода за поливане. В града поне ти е гарантирана известна интимност, макар и в рамките на задушливо помещение. По време на път „пиш-паузите“ са на теферич, което на фона на безкрайната пустош, разнообразена с редки храсти и дървета, не изглежда чак толкова лошо решение. Проблемът идва от изключително зоркия поглед и невероятно бързите крака на обитателите на привидно пустите баири – докато се огледаш за подходящо храстче, току забележиш някоя точка в далечината и в рамките на 2-3 минути тя профучава през хълмовете със скоростта на анимационен герой, бързо се увеличава и се материализира пред приклекналата ти особа с белозъба усмивка до ушите и радушно подканяне: „Money? Candy?“.
Цялото това лирично-тоалетно отклонение не бива да ни разсейва от основните забележителности, заради които сме били пътя до Гондар – дворците на династиите от 17-18. век. Те са забележителни с каменните си градежи и макар и доста късни според европейските ни стандарти, притежават достолепие и романтичност, неочаквани за тази част на света.
С билета за вход получаваме достъп до целия комплекс и можем на воля да се завираме по всички запазени, полуразрушени или напълно срутени замъци, Те са неочаквано много на брой, разположени сравнително близо един до друг и като цяло имат вид по-скоро на богаташко село от големи каменни вили, отколкото на отбранителни съоръжения. Сега на разположение на посетителите са пустите зали, тъмни коридори, вити каменни стълби и неочаквани балкончета, но на времето дворците са правили впечатление с пищна украса от богати драперии и златни орнаменти.
Тъй като предвидливо сме пристигнали във възможно най-ранния час, дълго време се наслаждаваме на гледките, необезпокоявани от вечните тълпи, само няколко младежи в характерните за Гондар бели дрехи с червени маншети и ленти оживяват мрачните каменни помещения като призраци от миналото. Усещането е малко объркващо – сякаш си прескочил до Европа, само слънцето е по-ярко и гълъбите имат червени кръгове около очите. Е, и надписите, разбира се.
След като се насищаме на замъците, се отправяме към баните на Фасилидес – другата голяма забележителност на Гондар. Още повече, че билетът за дворците включва и това посещение. Баните са основният център за отбелязване на Тимкат (Богоявление) в Етиопия, а както вече стана дума в разказа за Лалибела – Тимкат е единият от трите основни религиозни празника на страната. И ако трябва да сме пределно ясни – Етиопия е много религиозна страна. Така че лудницата по време на Тимкат достига небивали размери, а Тимкат в Гондар е най-любимата лудница на етиопците. Ние си отзехме нашето с тържествата в Лалибела, които надминаха и най-оптимистичните ни очаквания, така че сега сме предоволни да разгледаме Баните на Фасилидес на спокойствие. Извън тръпката на празненствата те се оказват просто басейни, изградено от масивен камък и обрасли с вековни дървета, превзели с плъзналите си корени огради и стени. Гледката е странно умиротворяваща – сякаш във въздуха се носи не съвсем уместния за Африка надпис „Sic transit gloria mundi…“.
Трибуните за зрителите по време на Тимкат |
Преди да си тръгнем от Гондар ни остава да видим още една забележителност на града – църквата Debre Berhan Selassie („Света Троица върху планина от светлина“). Тя е построена през 17. век от император Иясу II и е един от символите на Етиопия. Особено 80-те ангелски глави от тавана й, които красят всеки рекламен материал за страната. И тук, както и в Тиграй, основната грижа на управата е да прибере парите за вход, а оттам нататък никой не ти придиря къде си и какво правиш, стига да не са някакви золуми, разбира се. Още щом се озоваваме във двора на църквата, оставаме очаровани от меката линия на овалната й форма и плавно спускащия се сламен покрив. Не ни пречи да почакаме, докато свещеникът дойде да ни отвори – дворът е просторен и сенчест, с пейки за сядане в различни ъгли.
Пристига свещеникът – като всички етиопски свещеници, с торбестите си дрехи прилича повече на имам, отколкото на православен отец. Изважда огромен ключ, сякаш излязъл от драматизация по „1001 нощ“, и със скърцане отключва тежката дървена порта.
През открехнатата врата се промъква слънчев лъч, който изважда пред нетърпеливите ни погледи ярките цветове на стенописите в тъмната утроба на църквата. Свещеникът отваря двете крила на вратата и това е единственото място, от което прониква светлина. Оставя ни да обикаляме из вътрешността на храма, да се опитваме да заснемем ангелските лица (сякаш вече няма хиляди и хиляди снимки навсякъде, където става дума за Етиопия), да се опитваме да разгадаем историите зад характерните етиопски лица, забъркани в библейски сюжети.
Присъствието на свещеника е едновременно радушно и дистанцирано, услужливо и респектиращо. Така и не успяваме да завържем разговор – дали защото не ни разбира, или защото не иска да ни разбере, не става ясно. Но е очевидно, че за него службата в църквата не е просто работа, а мисия. При масовата религиозност на етиопците това не е странно, а пък Гондар е едно от средищата на тази религиозност, не случайно в 300-хилядния град има 44 църкви.
След Debre Berhan Selassie решаваме, че толкова Гондар ни стига се насочваме към последната спирка от организираната част на пътуването ни – Бахр Дар.
Няма коментари:
Публикуване на коментар