През януари и февруари по
Източното крайбрежие на Малайзия се вихри мусонът и никой, който си е с акъла,
не би се отправил натам.
Идеално. Значи ще
избегнем тълпите, натиска на очакванията да публикуваме задължителните снимки с
палми, коктейли и шезлонги и ще можем да разгледаме провинциална Малайзия на
спокойствие.
След известни премеждия, свързани със злощастните ни опити да сикупим билети за правилния влак в правилната посока, най-после сме се настанили преудобно в купето на луксозния експресен влак от KL
Sentral за Гемас.
Предвкусваме
удоволствието от непосредствената среща с джунглата, която ни предстои след
като се прехвърлим на прословутия Jungle train.
Гарата на Гемас
се оказва огромна сграда с какви ли не удобства с изключение на едно –
наличието на Jungle train в
обозримо бъдеще.
Самото градче Гемас ни
изненадва с пълната си липса на каквото и да било за опознаване.
Вечерта „се
прибираме“ на гарата. Освен нас, за нощно обиталище са я харесали и няколко
стотици лястовички, които са накацали по всяка възможна хоризонтална повърхност,
разположена над човешки ръст. Каква работа имат точно тук, никой не ти казва...
В полунощ се качваме на мечтания Jungle train. |Обаче... Нищо от очакваните приказни гледки на девствена джунгла. А и във влака не се качват никакви представителни на местните диви племена, нарамили кози, кокошки и дивашки обичаи...
Гуа Мусанг |
На гара Гуа Мусанг, която се намира на около две трети от
разстоянието до крайната точка, кондукторите ни изкарват от влака. Научаваме,
че нататък линията е разрушена от проливните дъждове през миналата година и
пътуването ще продължи с автобуси. Разбира се, този факт ни беше спестен при
купуването на билетите в Гемас – местните така или иначе си знаят тези
подробности и няма какво да се обяснява на всеки. Така и си пропътуваме
последната част от пътя по оживено шосе, през населени места, където и дума не
може да става за каквито и да било впечатления от джунглата.
Единствената атракция, която дава признаци на живот, са две слабички камили, затворени в един ъгъл на двора на Историческия музей, за да служат за фон на селфита срещу заплащане.
Впрочем, темата с камилите явно вълнува местната
общественост, защото малко по-късно попадаме на графити с техни изображения.
Какво точно свързва града на ръба на джунглата с корабите на пустинята – още една загадка.
След неуспеха с островите Перхентиян се
пренасочваме към Jerteh. За
въпросното Джерте не знаем абсолютно нищо, освен че се намира в посока на юг от
сегашното ни местоположение – и това е напълно достатъчно, за да ни се види
подходящо място за следваща спирка. Харесваме го още с пристигането, а
спретната и приветлива джамия, вкусната риба в първия попаднал ни warung и бързата връзка за Куала Теренггану само
ни спечелват още повече.
Пътуването с
малайзийските автобуси не е чак толкова колоритно като с индийските, но също
има какво да се види. Отделните
султанати се изживяват като в голяма степен обособена територия и отговарят
за автобусните превози в рамките на собствените си граници, а на пътуването до
съседния султанат се гледа едва ли не като на ходене до друга държава –
връзките са редки и стават обикновено само с автобуси за дълги дистанции. Е, за
щастие, поне не минаваш граничен контрол на междата между двата султаната.
Куала
Теренггану е доста по-оживен и по-приятен от Кота Бару. Първата
приятна изненада са забавните дървени градски автобуси, които привнасят една
празнична и леко бутафорна нотка в ритъма на града, а на всичкото отгоре те
возят напълно безплатно.
Ние се качваме на един такъв веселяшки автобус от
автогарата до най-новата атракция на Куала Теленггану, Кристалната джамия.
Дали пред нас е
едно ново легендарно място или поредният неуспешен опит за създаване на мит на
местна почва – времето ще покаже.
О, и да не пропуснем тоалетните към джамията. По принцип тези места около култовите сгради в Малайзия са чисти, поддържани и безплатни, като често задължително е посетителите да се събуват на входа и да влизат вътре само с предоставени им от съответното заведение чехли. Но пък тоалетната на Кристалната джамия бие всички по блясък и чистота – при това е почти с размера на самата джамия. Направо да ти се прииска да останеш там - на хладно и чисто в жегата навън. Конкурент може би й е само тоалетната в градския парк, която сама по себе си е почти дворец.
О, и да не пропуснем тоалетните към джамията. По принцип тези места около култовите сгради в Малайзия са чисти, поддържани и безплатни, като често задължително е посетителите да се събуват на входа и да влизат вътре само с предоставени им от съответното заведение чехли. Но пък тоалетната на Кристалната джамия бие всички по блясък и чистота – при това е почти с размера на самата джамия. Направо да ти се прииска да останеш там - на хладно и чисто в жегата навън. Конкурент може би й е само тоалетната в градския парк, която сама по себе си е почти дворец.
Входът на тоалетната в градския парк в Куала Теренггану |
Самата ексклузивна тоалетна |
Обикновена тоалетна край плажа в Дунгун |
Кристалната
джамия е част от по-голям комплекс с Конгресен център, парк за
разходка и почивка и места за хранене и развлекателно-образователен парк, в който можеш да разгледаш умалени, но
достатъчно внушителни макети под открито небе на някои от най-знаменателните
образци на мюсюлманската религиозна архитектура по света – като почнеш от Иран
и Мека и свършиш с Русия и Китай. Всичко това е под знака на мюсюлманската
култура – като този знак е дебело подчертан.
Един от макетите |
Едновременно
с нашето идване по суша, по реката с корабче пристига голяма група ученички –
до една в черни дрехи и черни ниджаби,
над които светкат само очите им.
Гледката е необичайна за Малайзия – тук жените
и момичетата от мюсюлманските семейства покриват главите си, но не и лицата, а
дрехите им обикновено са във весели пъстри разцветки, въпреки че са с дълги
ръкави и дълги панталони или поли.
Както на много други места в Азия,
и в Куала Теренггану китайският квартал е обособен и живее свой собствен живот, обилно
гарниран с неизтребимата миризма на китайска кухня. На гърба на къщичките е река Теренггану,
която малко по-надолу се влива в морето и прави куала, устие. Както обикновено, на китайците са отредили
най-забутаното и смрадливо място в града. И както обикновено, с китайски труд и
китайско постоянство те са го превърнали в притегателен център на търговията,
кулинарията и предприемачеството. Ситуацията е доста
сходна с реновирането на канала в Малака и превръщането му от клоака в
атракция.
Няколко дни по-късно в Дунгун един от
местните отворковци ще ни разкаже, че по времето на неговата младост в този
край са идвали много хора, за да наблюдават снасянето на яйцата на
гигантските костенурки, но сега вече никой не идва – костенурките ги няма, дали
избити от бракониери, дали попаднали в мрежите на недобросъвестни рибари, дали
подплашени от човешката гмеж на брега и засиления корабен трафик в морето...
В Маранг още със слизането от автобуса разбираме, че не сме уцелили сезона –
почти всички гостилнички по пътя към плажа са затворени, а малкото хора по
улиците имат определено местен и твърде отегчен вид. Но плажът е там безкрайно дълъг, златист и здраво напечен от слънцето. Дълги и
високи вълни се разбиват на метри от пясъчната ивица и е странно да мислиш за
тази ярка, ослепителна картина като за зимен пейзаж...
Най-силното ни впечатление от плажовете в сезона на мусона – чистотата и
безлюдността. Така е в Маранг, така е в Дунгун, така е дори в Чератинг, който е
безспорно най-популярният и най-оживеният курорт по крайбрежието.
Чератинг в
най-голяма степен е курорт, който се развива като курорт – наниз от мини
комплекси от бунгала, които ти предлагат лесен достъп до плажа, уютно дворче,
кухня с възможност за готвене и безплатно кафе и чай – на цена от 10 долара за
бунгало. Тук от Европа и
Австралия пристигат млади хора с желание да се научат да карат сърф. От сутринта грабват дъските и
отиват да яхат вълните под напътствията на местния инструктор.
Чератинг е доста
изолиран от света – дотук се стига само с такси, няма редовни автобуси до
околните селища, няма магазини, чейндж бюра, поща,
всякакви услуги. Ако ти потрябва нещо, трябва да викнеш вездесъщите таксиджии и
да отидеш до близкия Чукай (известен още като Кемаман) или в по-далечния Куантан, столицата на
съседния султанат Паханг. Е, ток, вода и интернет има,
така че няма какво да се правиш на герой.
Повече за източното крайбрежие на Малайзия и нашите приключения там можете да прочетете в книгата "В къщата на Пау Ама", изд. "Вакон", 2019 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар