Като погледнеш картата на региона,
направо си плаче за една пряка линия
Макасар – Флорес: има-няма 1000 км море
право на юг – и си там. Разпитваме наляво-надясно,
ровим за информация в интернет и ето че
истината изплува: има кораб, който може
да ни свърши работа. Планирането се прави месец
за месец и рейсове до Флорес има веднъж
на две седмици. В края на краищата не
успяваме да се класираме на кораба за
Лабуан Баджо, който ни дава по-близък
достъп до западния край на Флорес и
Комодо, но се сдобиваме с билети за
Маумере – пристанище, за което не сме
чували никога до сега, но пък все пак на
набелязания от нас остров. Цената ни
устройва – по 35 лв. на човек в каюта с 6
койки. Това си е направо лукс, при
положение, че за 2-3 лв. по-малко ще трябва
да пътуваме в общо помещение и евентуално
да спим на пода.
Спазваме
предупреждението, че трябва да се явим
на Pelabuhan –
пасажерското пристанище на Макасар,
два часа преди обявения час на плаване.
В 9 вечерта сме на входа на пристанището.
Гледката е като във филм за бежанска
вълна: под мъждивата светлина на
електрически крушки се е събрала тълпа
от мъже, жени и деца, нарамили торби,
чанти, кашони и денкове. Между щуращите
се напред-назад и насядали по земята
пътници се бутат търговци на дребно,
които предлагат вода, кафе, разтворими
супи, нарязани чували за постелки за
спане и разноцветни балони, сред които
преобладават образите на Маша и Мечока.
Екваториалната нощ е покрила всичко с
лепкава задуха, няма и следа от полъх.
Ние изваждаме билетите и ги размахваме под носа на служителя на входа. Човекът демонстрира искрен възторг от факта, че сме решили да отидем в Маумере и ни уведомява, че вместо в 23 часа, корабът ни ще тръгне в един през нощта. При мисълта, че ще трябва да прекараме още 4 часа прави в задухата и тълпата, силно помръкваме. Човекът ни влиза в положението и ни повежда навътре в сградата, където се оказва, че има постна, но напълно прилична чакалня със седалки, вентилатори, тоалетна – и никакви хора.
Два часа по-късно любезният ни придружител ни повежда през апокалиптична тълпа от пътници, хамали и дезориентирани особи, които се блъскат по кея и стигаме до трапа на кораба. Нещата се подреждат неочаквано добре – вместо да сме в отделни каюти мъже/жени с по още 5 индонезийски спътника, както се очакваше според билетите ни, ние сме само двамата в каюта за шестима. Леглата са мърлявки и от климатика лъха студ, но нали за това си имаме спални чували. Падаме и заспиваме.
Ние изваждаме билетите и ги размахваме под носа на служителя на входа. Човекът демонстрира искрен възторг от факта, че сме решили да отидем в Маумере и ни уведомява, че вместо в 23 часа, корабът ни ще тръгне в един през нощта. При мисълта, че ще трябва да прекараме още 4 часа прави в задухата и тълпата, силно помръкваме. Човекът ни влиза в положението и ни повежда навътре в сградата, където се оказва, че има постна, но напълно прилична чакалня със седалки, вентилатори, тоалетна – и никакви хора.
Два часа по-късно любезният ни придружител ни повежда през апокалиптична тълпа от пътници, хамали и дезориентирани особи, които се блъскат по кея и стигаме до трапа на кораба. Нещата се подреждат неочаквано добре – вместо да сме в отделни каюти мъже/жени с по още 5 индонезийски спътника, както се очакваше според билетите ни, ние сме само двамата в каюта за шестима. Леглата са мърлявки и от климатика лъха студ, но нали за това си имаме спални чували. Падаме и заспиваме.
Целия следващ
ден прекарваме в усамотение в каютата,
като излизаме само за да вземем душ или
да погледаме безбрежното море Флорес.
От хоризонт до хоризонт се вижда само
вода. Единствено летящите
риби разнообразяват монотонността на
гладката водна шир – прелитат като ята
сребристи бързокрили птици на невероятни
разстояния, само опашките им докосват
от време на време водата и се изстрелват
за нов полет от стотина метра. Някъде
късно следобед стадо делфини за кратко
ни придружава – гладките им гърбове
и острите гръбни перки описват плавни
дъги над водата, но изглежда и на тях им
доскучава равномерния ход на кораба. А
може би ги потриса боклукът, който лети
от всички палуби. Индонезийците нямат
притеснения да хвърлят всеки отпадък,
който им се появи в ръцете право в морето.
Привечер небето
се смръщва и хоризонтът почернява –
задава се буря. Питаме се дали не сме били
твърде самонадеяни да се доверим на
опита на индонезийския капитан. Вярно,
че кръстосването на моретата е едно от
основните занимания на индонезийците
– как иначе би могла да съществува
държава на 17 000 острова. Но също така е
вярно, че инцидентите с индонезийски
плавателни съдове не са изключение в
световните новинарски емисии. Прибираме
се в каютата с надеждата, че ще се доберем
до брега преди бурята да ни застигне.
Когато акостираме в Маумере, пристанището
е подгизнало от локви, но вече не вали.
Цялото вавилонско стълпотворние на
кораба започва да се излива на брега.
Около половин час наблюдаваме пъпленето
на пътниците с чували и денкове надолу
и върволицата от докери, забързани
нагоре по трапа, за да изкарат някоя
рупия от свалянето на багажа.
Нямаме никаква
представа къде е градът, как се стига
до него, а и какво бихме могли да правим
в това Маумере, в което сме се оказали
толкова случайно. Нямаме пътеводител,
интернет не сме виждали от 5 дни, местното
население е преобладаващо с папуаски
вид и говори само неговия си език.
Значи сме точно където трябва.
Значи сме точно където трябва.
В третия хотел, на чиято врата потропваме, е доста
по-спретнато от предишните, единственото, което
донякъде ни смущава, е дружната тълпа
десетсантиметрови хлебарки, която
изпитва силно желание да дели стаята с
нас. Обръщаме внимание
на стопанина на хотела върху този факт
и той с помощта на персонала си неохотно
започва да ги приканва да се изнесат в
някое друго помещение.
На сутринта
Маумере ни се вижда далеч по-приветливо
място. Набързо изследваме двете пресечки,
които оформят централната му част.
Единственото интересно нещо в него са
полинезийските черти на болшинството
от обитателите му. Като хора, изчели
една камара юношески романи с участието
на човекоядци от региона, всеки път
потръпваме, когато видим щръкналата
къдрава коса и тежки черти на черното
лице на някой особено ярък представител
на папуаския фенотип. И моментално ни
олеква, когато същото това страховито
лице се разлива в широка белозъба
усмивка, щом срещне погледа ни.
Пътят от Маумере
за Мони е просто приказен. Широк е не
повече от 3-4 метра, целият е в завои,
изкачвания и спускания, но асфалтът е
хубав, а гледката през прозореца –
прекрасна. Не случайно този остров е
наречен от португалците Флорес –
наистина навсякъде всичко цъфти и
зеленее, расте и се развива.
Мони се
състои предимно от всякакъв вид и род хотели и
хотелчета. Използваме следобеда да посетим
водопада, който подозрително напомня
Костенския, да огледаме околността и
да прекараме два часа в поредния дъжд
на гости на новия ни познат Робърт –
папуас, който в името на любовта се е
отказал от кариерата на католически
свещеник, а сега стопанисва няколко
бунгала встрани от пътя, отглежда три
деца и мечтае за собствено мащабно
производство на екологично чиста храна
по склоновете на вулкана Келимуту.
Келимуту е
знаменитостта, която води хората в иначе
с нищо незабележителното селце Мони. Той е забележителен с това,
че в калдерата на вулкана има не едно, не
две, а цели три езера, при това те менят
цвета си с различна ритмичност и често
се получава така, че две съседни езера
са съвсем различно оцветени – едното
е зелено, а другото – червено, например.
Погледнато откъм гърлото на вулкана,
право надолу от ръба на стръмния кратер
с неговите жълтеникави скали, гледката
изглежда като специално измислена.
Времето е прекрасно – в небето
грее ярко слънце, леки бели облачета се
гонят над главите ни, а на 100 метра право
надолу под краката ни в контраст с
жълтеникавите стени на кратера блестят
синьо-зелените води на първото езеро
на Келимуту. Още няколко крачки – и зад
скалния ръб блесва и второто. За миг сме
разочаровани – уцелили сме момент, в
който двете езера имат почти еднакъв
изумруден цвят. Очаквали сме ярък
контраст между двете, но природата не
се съобразява с нашите представи.
Различните цветове на водите се дължат
на различни минерали, които са разтворени
във водата и тъй като двете езера имат
различни подземни източници, които ги
захранват, се получават разликите.
Промяната на цвета на водата в едното
или другото езеро зависи и от дъждовете,
сезона и кой знае още какви неизвестни
за нас фактори. Местните са смятали
езерата за портите, през които душите
отиват в отвъдното и всяка душа влиза
в различен цвят вода в зависимост от
възрастта на починалия и делата му
приживе.
Не забравяме, че има и трето езеро във
вулкана, така че се запътваме по пътеката
нагоре по хълма с надеждата да го открием.
И вярно – ето го, малко по-встрани от
знаменитата двойка, в още по-дълбок
кратер и с по-мрачно зелен оттенък. На
най-високото място е направена площадка,
от която може да се видят и трите езера,
само че с фотоапарат трудно можеш да ги
обхванеш едновременно – все някое се
оказва зад гърба ти.
По пътя надолу през джунглата ни застига гъста мъгла, която изтрива всяка представа за разстояние и превръща всяко дърво в призрачен силует. Заплющява пороен дъжд. Докато обличаме дъждобраните, от завесата на мъглата изскачат четирима папуаси, всеки с половинметрово мачете в ръка. Аха да се изплашим – и виждаме, че с другата си ръка държат над главите си по един огромен палмов лист, който да ги пази от дъжда, а физиономиите им са разтеглени от усмивки до ушите. Подминават ни със закачливи викове за силата на пороя и изчезват зад завоя към първото село.
По пътя надолу през джунглата ни застига гъста мъгла, която изтрива всяка представа за разстояние и превръща всяко дърво в призрачен силует. Заплющява пороен дъжд. Докато обличаме дъждобраните, от завесата на мъглата изскачат четирима папуаси, всеки с половинметрово мачете в ръка. Аха да се изплашим – и виждаме, че с другата си ръка държат над главите си по един огромен палмов лист, който да ги пази от дъжда, а физиономиите им са разтеглени от усмивки до ушите. Подминават ни със закачливи викове за силата на пороя и изчезват зад завоя към първото село.
В селото пристигаме
в късния следобед. Утре ни предстои ново
пътуване на запад – да продължим да
откриваме Флорес.
Петдесетте
километра от Мони до Енде ни отнемат 3
часа. Пътят е все така красив и все така
съставен от безкрайна поредица от завои. Буйна зеленина,
пълноводни потоци, вулканични конуси,
обрасли с гори, сенчести долини и огрени
от слънцето върхове... На всеки завой –
нови и нови хубости. А завои, както вече
стана ясно, има бол.
Автогарите в
тази част на Флорес са организирани по
един и същи начин – за източните
направления се спира на 4-5 км източно
от града, за западните – съответно на
4-5 км на запад. В момента, в който
стъпваме на земята, ни накачулват таксиджии с безумни предложения – явно въпреки
избелелите тениски и ранички за тях
имаме вид на тлъсти европейски портфейли,
които спешно се нуждаят от изтупване.
Накрая става ясно, че ще се возим до
центъра на обичайната цена и те загубват
интерес към нас.
След като
обедната жега отминава, Енде вече не ни
се вижда такова кошмарно място. Дори
плажът, който откъм пазара е просто едно
бунище, в по-централната част започва
да ни се струва интересен с абсолютно
черния си пясък – резултат от разбиването
на черните вулканични скали от морските
вълни. Градчето не е забележително с
абсолютно нищо, освен с ореола на място,
където е бил заточен индонезийския
национален герой Сукарно
и където е поставил основите на философията
на индонезийската независимост. В
центъра има и паметник на жертвите на
земетресението от 1992 г. - пречупена
часовникова кула със спрял на 13:28
часовник. С това атракциите
на градчето май се изчерпват.
На сутринта намираме автобус до следващия
град – Баджауа – и отново сме на път.
Островът се състои изцяло от
планински масиви, резултат от бурна
тектонична активност, и такива неща
като проходи, долини, проломи липсват.
Големи превозни средства не можеш да
видиш – просто няма как да вземат
завоите. Най-голямото нещо са 16-местни
автобусчета, които превозват хора,
стоки, а вероятно и капитали. При това
положение всеки, който има проблем с
вестибуларния апарат, прекарва половината
пътуване в повръщане.
В Баджауа се
прехвърляме на друга кола, в която
пътуваме с две гимназистки и майката
на едната от тях – момичетата са били
една седмица във ваканция в Баджауа и
сега се връщат в Рутенг, където учат.
Майката е бъбрива, засмяна и пълна с
желание да общува.
Рутенг е малко
градче високо в планината и вечер е
хладно, въпреки че екваторът е на един
хвърлей оттук. Тук преобладава
християнската общност – в града има
няколко църкви и католически училища.
В непосредствена близост се издига
най-високият вулкан на Флорес, а над
града се шири един от големите резервати
на острова.
Пътят от Рутенг към крайбрежието обаче е все така разлашкан от завои и катерения и спускания – 130-те км отнемат 4 часа, независимо че ги пътуваме с кола, а не с автобус. Наляво-надясно, нагоре-надолу – и ето ни в Лабуан Баджо.
Повече за Флорес и нашите приключения там можете да прочетете в книгата "В къщата на Пау Ама", изд. "Вакон", 2019 г.
Малката ученичка пази обувките си и се прибира от училище боса |
Пътят от Рутенг към крайбрежието обаче е все така разлашкан от завои и катерения и спускания – 130-те км отнемат 4 часа, независимо че ги пътуваме с кола, а не с автобус. Наляво-надясно, нагоре-надолу – и ето ни в Лабуан Баджо.
Повече за Флорес и нашите приключения там можете да прочетете в книгата "В къщата на Пау Ама", изд. "Вакон", 2019 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар